رسمی: رأی دیوان عدالت به نفع سوپرلیگ!

زمان مطالعه: 10 دقیقه

رای دادگاه در پرونده سوپرلیگ امروز به سود سوپرلیگ اعلام شد. اتفاقی که می‌تواند دنیای فوتبال را برای همیشه تغییر دهد.

 

به گزارش راحت بلاگ و به نقل از ورزش سه، سوپرلیگ که به رهبری رئال مادرید و بارسلونا تأسیس شد موافقان و مخالفان زیادی را به دنبال داشته است. برخی بر این باورند که سوپرلیگ فوتبال را محدود به باشگاه‌های ثروتمند می‌کند، در حالی که موافقان این پروژه معتقد هستند که این لیگ باعث پیشرفت باشگاه‌های کوچک‌تر نیز خواهد شد و به جذابیت فوتبال کمک بزرگی خواهد کرد.

در هر حال این پروژه با دخالت یوفا و نهادهای دیگر متوقف شد و با شکایت رئال مادرید و بارسلونا، حالا دادگاه تصمیم خواهد گرفت که در این پرونده پیچیده، حق با کدام طرف است. یوفا و فدراسیون‌های فوتبال کشورهای اروپایی، یا رئال مادرید و بارسلونا.

پس از مدت زیادی انتظار، رأی این دادگاه امروز اعلام شد و دیوان عدالت اداری رسما تایید کرد که شکل گرفتن سوپرلیگ قانونی است و یوفا نمی‌تواند مانع برگزاری آن شود. حکمی که می‌تواند آینده فوتبال را تغییر بدهد. اکنون باید دید اقدام بعدی مؤسسان چه خواهد بود.

 پوشش زنده خبری

30 آذر 1402 ساعت 15:16

سری آ ایتالیا و در حاشیه رفتن با سوپرلیگ.

گراوینا (رئیس فدراسیون): با سوپرلیگ، این خطر وجود دارد که اسکودتو به حاشیه برود.

30 آذر 1402 ساعت 14:57

فرمت سوپرلیگ طبق ادعای برند رایشارت (مدیرعامل)

دو لیگ اول یعنی لیگ ستارگان و لیگ طلا، هر کدام دارای 16 تیم هستند، در حالی که لیگ آبی از 32 باشگاه تشکیل شده است.

– مشارکت بر اساس شایستگی ورزشی بدون اعضای دائم.

– صعود و سقوط سالانه بین لیگ‌ها. دسترسی به لیگ آبی بر اساس عملکرد در لیگ‌های کشوری خواهد بود.

– باشگاه‌ها بازی‌های رفت و برگشتی را در گروه‌های 8 تایی انجام می‌دهند و هر باشگاه حداقل 14 بازی در سال انجام می‌دهد.

– در پایان فصل، یک مرحله حذفی، صعودها و قهرمانان هر لیگ را معین می‌کند.

– در سال اول مسابقات، باشگاه‌ها بر اساس شاخصی از معیارهای عملکردی شفاف، انتخاب خواهند شد.

30 آذر 1402 ساعت 14:31

سوپرلیگ زنان هم برگزار خواهد شد
32 تیم به دو دسته تقسیم می‌شوند 16 باشگاه در دو گروه هشت تایی. چهار تیم اول هر دسته، به یک چهارم نهایی راه می‌یابند. بازی‌ها برگشت در یک چهارم نهایی و نیمه نهایی و یک فینال در زمین بی‌طرف برگزار می‌شود. دو تیم از دسته اول سقوط می‌کنند، چهار تیم از دسته دوم سقوط می‌کنند و به‌جای آنها 4 تیم از لیگ داخلی وارد می‌شوند.

 

 

30 آذر 1402 ساعت 14:26

نشست خبری مهم چفرین، رئیس یوفا، در واکنش به سوپرلیگ، ساعت 16.30 به وقت تهران شروع خواهد شد.


30 آذر 1402 ساعت 14:24

حمله بسیاری از باشگاه‌های لالیگا علیه سوپرلیگ با توییت‌ها و بیانیه‌های انتقادی


30 آذر 1402 ساعت 14:23

سوپرلیگ در فصل 26-2025 آغاز خواهد شد
به گفته خوزه فلیکس دیاز، خبرنگار مارکا، این رقابت‌ها می‌تواند در فصل 26-2025 شروع شود و بنابراین فرمت جدید لیگ قهرمانان فقط یک سال طول خواهد کشید.

30 آذر 1402 ساعت 14:22

باشگاه‌های لالیگا که امروز پنج‌شنبه بازی می‌کنند، به جز رئال مادرید، در اعتراض به سوپرلیگ، تی‌شرتی با شعار «در زمین به دستش بیار» خواهند پوشید.


30 آذر 1402 ساعت 14:13

شایعات سوپرلیگ: نخستین دوره سوپرلیگ احتمالا از تابستان 2025 آغاز می‌شود که به معنای پایان لیگ قهرمانان اروپاست.

مارسی، لیون، فاینورد، آیندهوون، بنفیکا، پورتو، باشگاه های ایتالیایی، ستاره سرخ بلگراد، اندرلخت و چندین باشگاه نام آشنای دیگر برای پیوستن به سوپرلیگ به توافق رسیده‌اند. این باشگاه‌ها سوپرلیگ را فرصتی استثنایی برای حل مشکلات مالی و بازگشت به شکوه گذشته خود می‌دانند.

دولت بریتانیا قصد دارد قانونی برای جلوگیری از حضور و عدم اعتراض باشگاه‌های انگلیسی در سوپرلیگ تصویب کنند. به دلیل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حکم وضع شده در داداگاه عدالن اروپا شامل حال باشگاه‌های انگلیسی نمی‌شود و دولت این کشور می‌تواند مانع از حضور آنها شود.

سرمایه‌گذاران آماده‌اند تا 15 میلیارد یورو در سوپرلیگ سرمایه‌گذاری کنند.

30 آذر 1402 ساعت 14:12

بیانیه رسمی بارسلونا: زمان آن فرا رسیده است که باشگاه‌‌ها کنترل بیشتری بر آینده خود داشته باشند. ما با برگزاری لیگ مخالف نیستیم. با وجود رقابت‌های بهتر اروپایی، لیگ‌های داخلی متعادل‌تر و رقابتی‌تر خواهند شد.

بارسلونا یک باشگاه ورزشی متعلق به مردم خود است و هیچ حمایت مالی دیگری جز آنچه از فعالیت خود می‌تواند به دست آورد، ندارد. در حال حاضر طرحی آماده شده و ما معتقدیم که به اتفاق به نفع باشگاه‌هایی است که منابع مالی نامحدودی ندارند.

ما معتقدیم زمان آن فرا رسیده که باشگاه‌ها کنترل بیشتری بر سرنوشت، آینده و پایداری خود در دست بگیرند. اول از همه، می‌خواهم کاملاً روشن کنم که موضع بارسلونا در مورد فرمت جدید مسابقات اروپایی به هیچ وجه با هدف رقابت با لالیگا یا به طور کلی لیگ‌های داخلی نیست. اتفاقا برعکس، با رقابت بهتر اروپایی و منابع باشگاهی بیشتر، لیگ‌های ملی متعادل‌تر و رقابتی‌تر خواهند شد.

30 آذر 1402 ساعت 13:54

فلورنتینو پرز، رئیس رئال مادرید، در واکنش به این پیروزی بزرگ و در بیانیه‌ای رسمی، گفت: «در رئال مادرید، ما با رضایت فراوان از تصمیم دیوان عدالت اداری اتحادیه اروپا که مسئول تضمین اصول، ارزش‌ها و آزادی‌های ماست استقبال می‌کنیم. ما در روزهای آینده دامنه این تصمیم را به دقت بررسی خواهیم کرد، اما پیش‌بینی می‌کنم دو نتیجه از اهمیت تاریخی بالایی داشته باشد.

اول اینکه فوتبال در سطح باشگاهی اروپا دوباره به انحصار تبدیل نشده و نخواهد شد. دوم اینکه از امروز باشگاه‌ها صاحب سرنوشت خود می‌شوند. باشگاه‌ها بر این باورند که این حق ماست که مسابقات اروپایی را تبلیغ کنیم که ورزش ما را مدرن می‌کند و به‌طور قابل‌توجهی طرفداران را از سراسر جهان جذب خواهد کرد. امروز فوتبال اروپا دوباره آزادی‌اش را به دست آورد و فوتبال و هوادارانش هم پیروز شدند.»

30 آذر 1402 ساعت 13:37

واکنش اینفانتینو، رئیس فیفا: اگر همه به (نظرات) یکدیگر احترام بگذاریم، فیفا نیز زنده خواهد ماند.

30 آذر 1402 ساعت 13:33

بیانیه رسمی یوفا: این حکم به معنای تایید یا تایید به اصطلاح “سوپر لیگ” نیست، بلکه نشان‌دهنده ضعف تاریخی در چارچوب مجوز قبلی یوفاست. یک ایراد فنی که قبلاً در ژوئن 2022 به رسمیت شناخته شده و به آن پرداخته شده بود. یوفا به قوام لیگ‌های داخلی اعتماد دارد. به قوانین جدید آن و به طور خاص، مطابقت آنها با تمام قوانین و مقررات اروپایی مربوطه.

یوفا بر تعهد خود برای دفاع از هرم فوتبال اروپا مصمم است و تضمین می‌کند که این هرم در خدمت منافع گسترده‌تر جامعه است. ما به همین شکل برگزاری و اداره فوتبال در اروپا ادامه خواهیم داد.

30 آذر 1402 ساعت 13:26

بیانیه سازمانی فلورنتینو در ساعت 11:00 صبحرئال مادرید در شبکه‌های اجتماعی خود اعلام کرده است که از ساعت 11 صبح (13:30 تهران)، فلورنتینو پرز، بیانیه‌ای رسمی در تلویزیون رئال مادرید ارائه خواهد کرد. این اولین واکنش رئال پس از حکم سوپرلیگ خواهد بود.

30 آذر 1402 ساعت 13:06

در صورت راه‌اندازی سوپرلیگ، به گفته خبرگزاری‌ها هر دو باشگاه بارسلونا و رئال مادرید یک میلیارد یورو از اسپانسرهای مالی سوپرلیگ دریافت خواهند کرد. حکم امروز دادگاه برای این پروژه بسیار کلیدی بود. در سال گذشته از طرف این لیگ با حدود 60 باشگاه تماس گرفته شده است که این حکم می‌تواند نظر بسیاری از آنها را برای پیوستن به این پروژه تغییر دهد.

30 آذر 1402 ساعت 13:03

خائومه رورس، مدیر مدیاست پرو: باران میلیونی که درباره آن صحبت می‌شود، نمی‌دانم از کجا خواهد آمد. حق پخش لیگ قهرمانان فعلی تا سال 2027 فروخته شده است. این سوپرلیگ نیست، بلکه چیز دیگری است. نه آلمان‌ها، نه فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها در این رقابت‌ها حاضر نخواهند شد.

30 آذر 1402 ساعت 12:59

مدیرعامل سوپرلیگ در ادعایی جالب گفت که برای همه دوستداران فوتبال بازی‌های سوپرلیگ را رایگان پخش خواهند کرد!

30 آذر 1402 ساعت 12:48

خاویر تباس، رئیس لالیگا: همان‌طور که قبلا هشدار داده بودم، مؤسسان سوپرلیگ شروع به مسموم کردن فضا کرده‌اند. آنها همیشه می‌توانستند مسابقاتی را خارج از محیط یوفا و فیفا برگزار کنند و این ممنوع نیست، موضوع شرایط آنها برای قرار گرفتن تحت سازمان یوفا و فیفاست. باید قوانین شفاف، روشن و عینی برای تصویب مسابقات وجود داشته باشد.

30 آذر 1402 ساعت 12:40

واکنش برند رایشارت، مدیر عامل سوپرلیگحالا دیگر باشگاه‌ها تهدید یا تحریم نخواهند شد. آنها در تصمیم‌گیری درباره آینده خود آزادند.

ما حق رقابت را به دست آورده‌ایم. انحصار یوفا تمام شده است. فوتبال حالا برای سود بردن همه است. باشگاه‌ها دیگر نباید از تحریم‌ها بترسند و اکنون می‌توانند آینده خود را تعیین کنند.

30 آذر 1402 ساعت 12:33

اولین واکنش رسمی به حکم دیوان عدالت اداری از سوی لالیگا

امروز بیش از هر زمان دیگری به یاد داریم که «سوپرلیگ» یک مدل خودخواه و نخبه‌گراست.

هر شکل برگزاری‌ای که وابسته به لیگ‌های داخلی نباشد، مدلی بسته و غلط است. فوتبال اروپا قبلاً حرفش را زده، بنابراین اصرار نکنید.

30 آذر 1402 ساعت 12:30

حکم رسمی: قوانین فیفا و یوفا در مورد غیرقانونی بودن سوپرلیگ مغایر با قانون اتحادیه اروپاست و به این ترتیب شکل گرفتن رقابتی موازی با رقابت‌های یوفا بلامانع است.

یوفا و فیفا از قدرتشان سوءاستفاده کردند و حق جلوگیری از تشکیل سوپرلیگ را ندارند. این کار یوفا و فیفا خلاف قوانین اتحادیه اروپاست.

30 آذر 1402 ساعت 12:22

رسمی: دیوان عدالت اروپا به نفع سوپرلیگ رأی داد.

30 آذر 1402 ساعت 12:09

هنوز زمان قرائت رأی سوپرلیگ فرا نرسیده است. حکم دیگری در حال خواندن است که یوفا نیز در آن دخیل است.

30 آذر 1402 ساعت 12:07

آیا طرفین پرونده بعد صادر شدن رأی حق اعتراض دارند؟

خیر. این بالاترین نهاد دادگاهی اروپاست و رأی این دادگاه یعنی پایان.

30 آذر 1402 ساعت 12:06

تصویر اتاقی که تا دقایقی دیگر حکم دیوان عدالت اتحادیه اروپا درباره سوپرلیگ در آن اعلام می‌شود. تصمیمی که می‌تواند فوتبال را تغییر دهد.

30 آذر 1402 ساعت 12:00

آیا از قبل مشخص شده است که فرمت سوپرلیگ جدید چگونه خواهد بود؟پس از اولین پیش نمایش از آنچه قبلا طراحی کرده بودند، حالا مؤسسان پروژه را اصلاح کردند و اکنون یک رقابت آزاد با سه دسته و 60 تیم را پذیرفته‌اند که در آن مدیریت و بهره‌برداری با خود باشگاه‌ها خواهد بود و همزیستی با لیگ‌های ملی برقرار است. یوفا نیز در حال برنامه‌ریزی برای تغییر در فرمت لیگ قهرمانان است و مرحله گروهی را از فصل بعد نخواهیم داشت.


30 آذر 1402 ساعت 11:51

 آیا رأی دادگاه به سود سوپرلیگ، به معنای ایجاد سوپرلیگ است؟رأی دیوان دادگستری اتحادیه اروپا تعیین خواهد کرد که آیا یوفا و فیفا بر روی مسابقات مورد مناقشه انحصار دارند یا خیر. بنابراین، امروز مشخص خواهد شد که آیا ایجاد یک رقابت خارجی و موازی با مسابقات یوفا قانونی است یا خیر. در نتیجه صرف اینکه حکم به نفع سوپرلیگ است به این معنی نیست که حتما شکل خواهد گرفت.

30 آذر 1402 ساعت 11:43

گابریل گراوینا، رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا، روز گذشته به باشگاه‌های ایتالیایی هشدار داد در صورت پیوستن به سوپرلیگ، از مسابقات رسمی ملی اخراج خواهند شد: «ما نمی‌توانیم از عضویت باشگاه‌ها جلوگیری کنیم، اما اگر اتفاق بیفتد، انتخاب ما باید بسیار روشن باشد. انجام دو یا سه تورنمنت قهرمانی در یک سری سازمان‌های مختلف غیرممکن است. من باید از برند فوتبال ایتالیا محافظت کنم و باید بدانیم با چه چیزی روبرو هستیم.»


30 آذر 1402 ساعت 11:39

برند ریشارت، مدیر عامل A22، حامی مالی سوپرلیگ، در مصاحبه ای با کیکر توضیح داد که یوفا سیستمی را مدیریت می‌کند که در آن، آنها هیچ ریسک اقتصادی را متقبل نمی‌شوند و باشگاه‌ها تمام ریسک اقتصادی را به عهده می‌گیرند.


30 آذر 1402 ساعت 11:36

دیروز کارل هاینز رومینیگه، یکی از مدیران بلندپایه بایرن علیه سوپرلیگ، موضع گرفت و به گاتزتا دلو اسپورت گفت: «در شبی که پروژه سوپرلیگ را اعلام کردند 12 تیم بودند، بیهوده تلاش کرده بودند ما و دیگران را متقاعد کنند. با خودم فکر کردم: اگر واقعاً انقلاب کنند چه می‌شود؟ یعنی هرج و مرج می‌شود؟ دو روز بعد حباب ترکید. من در ورزشگاه بایرن بودم و الکساندر چفرین هر 5 دقیقه به من پیام می‌داد و می‌گفت: چلسی، لیورپول، سیتی عقب‌نشینی کردند… تمام شد. از سوپرلیگ فقط دو باشگاه رئال و بارسا باقی مانده‌اند.

30 آذر 1402 ساعت 11:35

توییت A22Sports حامی مالی سوپرلیگ:امروز روز موعوده! رأی دیوان عدالت اداری در مورد انحصار یوفا بر فوتبال باشگاهی اروپا ساعت 9:30 صبح به وقت CET اعلام خواهد شد.

30 آذر 1402 ساعت 11:26

خاویر تباس، رئیس لالیگا، به تازگی مدعی شد که سوپرلیگ قرار نیست اتفاق بیفتد و آنها این تهدید را جدی نمی‌گیرند.

دیشب اعلام شد که لالیگا همچنان به اقداماتش علیه سوپرلیگ ادامه می‌دهد. تمام تیم‌های لالیگا که امروز بازی دارند، به جز رئال مادرید، قرار است با شعار «در زمین بازی به دستش بیاور» سوپرلیگ و ماهیت این پروژه را محکوم کنند.

30 آذر 1402 ساعت 11:22

نظر وکیل عمومی برای دادگاه الزام‌آور نیست، اما در بیشتر موارد نشان‌دهنده تصمیم نهایی قضات است.

وکیل عمومی دیروز گفت: «قوانین فیفا و یوفا که ایجاد هر رقابت جدید را منوط به مجوز قبلی می‌کند، با قانون اتحادیه در مورد رقابت سازگار است.»

به گفته رانتوس، باشگاه‌ها می‌توانند یک رقابت جایگزین مانند سوپرلیگ خارج از فیفا و یوفا ایجاد کنند، اما فدراسیون‌های ملی این حق را دارند که تیم‌هایی را که از تورنمنت‌هایشان به آن تورنمنت می‌پیوندند، اخراج کنند.

30 آذر 1402 ساعت 11:20

بر اساس اعلام خبرگزاری EFE رأی دیوان عدالت اتحادیه اروپا در مورد سوپرلیگ از ساعت 9:30 صبح امروز پنجشنبه به وقت محلی (12 تهران) اعلام خواهد شد.

30 آذر 1402 ساعت 11:18

در صورتی که دادگاه رأی به حقانیت سوپرلیگ در این پرونده بدهد و یوفا را محکوم کند، بارسلونا و رئال مادرید به عنوان تنها باشگاه‌های مؤسس باقی‌مانده در این لیگ هر کدام مبلغ یک میلیارد یورو غرامت دریافت خواهند کرد.

بارسلونادیوان عدالترئال مادریدسوپرلیگسوپرلیگ فوتبالفوتبالفیفالالیگالیگ قهرمانانیوفا